tirsdag 21. juli 2009

Dag 14 - 20. juli

Etter å ha gått nordover langs finskegrensen i 2 dager for å holde meg på norsk jord, vendte jeg i dag nesen sørover når jeg passerte Halti. Fjellet er Finlands høyeste (1324 moh). Fjellets høyeste punkt derimot ligger på norsk side av grensen og strekker seg 1365 moh og heter på samisk Ràisduattarhàldi.

Gikk ca 35 kilometer i dag, fra Somashytta til Loassihytta. Ruta gikk mye opp og ned i mest bare stein...ingen sti. Gått over mange topper  mellom 1100 - 1300 moh. I morgen er jeg inne på stinettet, og kan vel stort sett følge sti helt til Bjørnefjell. Skal bli godt å ikke være så avhengig av kart og kompass. Har plan om å gå til Goldahytta, samt besøke treriksrøysa i morgen. Madeleine var vel der når Benny og Jan Inge var der, men så godt selskap får vel ikke jeg...:) Hadde heldigvis fint vær i dag når jeg gikk i høyden. 

Grensestein nr 304 på Halti

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar